المرأه فی الجاهلیه تاریخیاً و ادبیاً

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
  • نویسنده فریبا نجفی
  • استاد راهنما صادق خورشا ربابه رمضانی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1389
چکیده

الف. موضوع و طرح مسئله (اهمیت موضوع و هدف): ب. مبانی نظری شامل مرور مختصری از منابع، چارچوب نظری و پرسش ها و فرضیه ها: پ. روش تحقیق شامل تعریف مفاهیم، روش تحقیق، جامعه مورد تحقیق، نمونه گیری و روش های نمونه گیری، ابزار اندازه گیری، نحوه اجرای آن، شیوه گردآوری و تجزیه و تحلیل داده ها: ت. یافته های تحقیق: ث. نتیجه گیری و پیشنهادات: عصر جاهلی یکی از پیچیده ترین عصور عربی می باشد که نقاد در مورد زمان شروع آن و ویژگی هایش اختلاف نظر دارند و یکی از عناصر مهم در این دوره «زن» می باشد و همان طور که می دانیم زن عصر جاهلی گاهی آنقدر باارزش می شد که به مرحله پرستش می رسید و گاهی آنقدر بی ارزش که زنده زنده دفن می شد. به هر حال ارزش و قیمت او نزد هر قبیله متفاوت بود. شعرای جاهلی از این موجود غافل نشده اند و اکثر قصائدشان را با تغزل به آن آغاز نموده اند زن موجودی است بسیار لطیف و رقیق، و شروع قصیده با وصف او می توانست بهترین مقدّمه باشد برای آن تا شنونده یا خواننده را ترغیب کند برای شنیدن یا خواندنش. و همچنین این آغاز، باعث می شد که مقدمه با یک موسیقی نرم و دلنشین شروع شود و گوش را نوازش دهد. شاعران جاهلی زن را به دو گونه وصف نموده اند: حسی و معنوی و این وصف به شخصیت شاعر و نوع عشق او مربوط می شود. در برخی از این توصیفات منظور شاعر، زن حقیقی نیست. شاعر از یک زن صحبت می کند و او را به عناصر مختلف مثل خورشید و نخل و آهو و... تشبیه می کند ولی در واقع منظورش یکی از خدایان می باشد و زن فقط رمزی است برای اشاراه به آن خدا. به هر حال سخن از زن، سخن از کل جامعه است نه سخن از نصف جامعه. جامعه در دامن زن پرورش می یابد و زن بر آن تأثیر فراوان دارد. به همین دلیل نوشتن در مورد او بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد. و این پایان نامه به بررسی جایگاه زن در جامعه جاهلی عربی و نقش او در ادبیات آن عصر می پردازد و مشخص می کند که شاعر جاهلی از چه منظری به او نگاه کرده و چگونه او را در اشعارش توصیف نموده است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

المرأه فی عالم الأدیب القصصی محسن یوسف

تأخذ هذه الدراسه علی عاتقها تقدیم رؤیه لصوره المرأه فی الإبداع القصصی،ومدی ارتباطها بالواقع وحرکه المجتمع. جسّد البحث هذه الرؤیا فی قصص محسن یوسف من خلال ثلاثه محاور: المحور الأول استعرض  حصار المرأه الشرقیّه المستلبه،وما تعانیه من قهر واضطهاد، وصل إلی حد الفجیعه فی مجتمع یرغمها علی مصادره إنسانیتها.           ووقف المحور الثانی عند المرأه المقاومه التی ثارت علی واقعها الشرقی المتمثل بالعادات وال...

متن کامل

المرأه فی «المثنوی» لجلال الدین الرومی

بالرغم من النظره المتسامیه التی أطل بها جلال الدین الرومی علی المرأه سواء فی حیاته العائلیه (حیال الزوجه، والبنت، وزوجه الابن) أو فی ‏الحیز الاجتماعی، وعلی الرغم من اشعاره الکثیره الزاخره بالاماحات ‏والنقاط المعمقه حول المرأه (زوجهً، معشوقهً، أماً) فی سفره الکبیر(المثنوی)، الاّ أن بالمستطاع أن نلاحظ الی جانب کل ذلک حکایات وابیات لاتتلائم مع اسلوبه فی الحیاه العائلیه، ولا مع شطر من نتاجه ‏الشعری. وب...

متن کامل

المرأه ومعاناتها فی ثنائیه سحر خلیفه؛ «الصبّار» و «عبّاد الشمس»

یعتبر الأدب القصصی الحدیث جزءً هاماً من الأدب المعاصر. من وظائفه تجسید الهموم الحیاتیه للإنسان المعاصر، فهو خیر سفیر لما یحدث فی المجتمعات الإنسانیه، خاصه إذا کانت الحیاه تحت الاحتلال أو فی حاله الحرب، فهی تحمل فی أثنائها أشدّ الصعوبات للمجتمعات البشریه عامه وللمرأه خاصه. یهدف البحث دراسه موضوع المرأه ومعاناتها فی ثنائیه سحر خلیفه؛ الصبّار و عبّاد الشمس إذ ترسم الکاتبه فیها الحیاه الإنسانیه فی الأرض...

متن کامل

صوره المرأه فی دیوان إیلیا أبی ماضی

کانت المرأه موضع اهتمام کثیر من الأدباء و الشعراء منذ العصر الجاهلی إلی یومنا هذا. و من الشعراء المعاصرین الذین ارتبط إسمهم بالحب و المرأه، هو الشاعر الکبیر إیلیا أبو ماضی و قد عالج موضوع الحب و المرأه فی قصائده و هذه الرساله تحمل عنوان «صوره المرأه فی دیوان إیلیا أبی ماضی» و تتطرّق إلی موضوع المرأه فی أشعاره. و نری أنه نوّع نظرته إلی المرأه فمنها: «الأم»، «الزوجه»، «الحبیبه»، «الحلم»، و أخیراً ال...

15 صفحه اول

صدی المرأه فی الاعمال النقدیه الواقعیه لنجیب محفوظ

تهدف المقاله ابراز دور و مکانه المرأه فی الأعمال الأدبیه الواقعیه لنجیب محفوظ، من خلال اعماله الناقده و ذلک بتصویرها فی شتی طبقات المجتمع؛ السفلی و الوسطی و العلیا. و تری المقاله أن المرأه فی اعمال نجیب محفوظ من الناحیه الاقتصادیه تدور بدوران الحاله الاجتماعیه فی المجتمع بأسره و هی مرکز التنبه لنجیب محفوظ فی بمته عن تأثیر الإقتصاد فی المجتمع و ما یولده فی حاله ضعفه و قله موارده من تفشی الفساد ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023